Функціонування місцевого
самоврядування у більшості територіальних громад не забезпечує створення та
підтримки сприятливого життєвого середовища, необхідного для всебічного
розвитку людини, її самореалізації, захисту її прав, надання населенню якісних
і доступних адміністративних та соціальних послуг шляхом сталого розвитку
громади. Тому, існуюча в Україні система місцевого самоврядування на сьогодні
не задовільняє потреби суспільства, про що свідчать наступні дані.
Починаючи з 1991 року
чисельність сільського населення зменшилася на 2,5 млн. осіб, а кількість
сільських населених пунктів – на 348 одиниць. Разом з тим, кількість сільських
рад збільшилася на 1067 одиниць. З майже 12 тис. територіальних громад, більш
як половина має чисельність жителів менш як 3 тис. осіб з них: 4809 громад – менш
як 1 тис. осіб, 1129 громад – менш як 500 осіб. У більшості із цих
територіальних громад не утворено відповідно до законодавства виконавчих
органів місцевих рад, немає бюджетних установ, комунальних підприємств тощо.
Органи місцевого самоврядування таких громад фактично не можуть здійснювати
надані їх законом повноваження. Дотаційність 5419 місцевих бюджетів становить
понад 70 відсотків, 483 територіальні громади на 90 відсотків утримуються за
рахунок коштів державного бюджету.
Суттєвого вдосконалення потребує
також система територіальної організації влади з метою підвищення ефективності
управління суспільним розвитком на відповідній території.
Тому, Президент України Віктор
Янукович ініціював реформу місцевого самоврядування, як складової цілого
комплексу перетворень в системі державного регіонального управління, в руслі
глобальної модернізації України. У цьому зв’язку, 8 квітня 2013 року Кабінетом
міністрів України схвалено проект Коцепції реформування місцевого
самоврядування та територіальної організації влади в Україні (далі –
Концепція). Зазанчений документ передбачається затвердити також Указом
Президента України, відповідно до якого Кабінетом Міністрів України буде
розроблено та затверджено план заходів з реформування місцевого самоврядування
та територіальної організації влади в Україні.
Головна мета реформи спрямована
на децентралізацію влади, передачі повноважень в регіони і підвищення ролі
представницької влади на місцях в житті громад і територій. Концепція
розроблена з метою визначення напрямів, механізмів та строків формування
ефективного місцевого самоврядування та територіальної організації влади,
спроможної максимально забезпечити надання якісних та доступних публічних
послуг, становлення інститутів демократії, задоволення інтересів громадян в
усіх сферах життєдіяльності на відповідній території, узгодження інтересів
держави та територіальних громад.
Відповідно до Концепції,
реформування місцевого самоврядування має базуватись на основі Конституції
України, законів України та положеннях Європейської хартії місцевого
самоврядування.
Коцепцією визначено основні завдання реформи, зокрема:
-
забезпечення
доступності та якості публічних послуг;
-
визначення
обгрунтованої територіальної основи для діяльності органів місцевого
самоврядування та органів виконавчої влади, здатної забезпечити доступність та
якість адміністративних та соціальних послуг, що надаються цими органами;
-
створення належних
матеріальних, фінансових та організаційних умов для забезпечення здійснення
органами місцевого самоврядування власних (самоврядних) і делегованих
варіантів;
-
максимальне
залучення населення до прийняття управлінських рішень, сприяння розвитку форм
демократії участі на місцях;
-
встановлення
механізмів державного контролю за законністю рішень органів місцевого
самоврядування та якістю надання населенню адміністративних та соціальних
послуг.
Передбачається, що реалізація
Концепції здійснюватиметься у два етапи.
На першому, підготовчому етапі (2013-2015 роки) планується створення
законодавчої основи для реалізації права територіальних громад на добровільне
об’єднання, сприятливих правових умов для широкого залучення населення до
прийняття управлінських рішень органами місцевого самоврядування та їх
виконавчими органами. На другому етапі впровадження (2015-2020 роки)
передбачається законодавчо врегулювати систему адмінітративно-територіального
устрою, здійснити моделювання адміністративно-територіальних одиниць в регіонах
та підготувати проекти необхідних нормативних актів для завершення формування
нової системи адміністративно-територіального устрою України.
Фінансування заходів щодо реалізації Концепції здійснюється з державного та
місцевих бюджетів у межах асигнувань, що передбачаються у бюджетах відповідних
територіальних громад, а також міжнародної технічної та фінансової допомоги.
Таким чином, реалізація основних
положень Концепції сприятиме:
-
правовій,
організаційній та матеріальній спроможності територіальних громад, органів
місцевого самоврядування;
-
створенню
сприятливих правових умов для максимального широкого залучення населення до
прийняття управлінських рішень, а також розвитку форм демократії участі на
місцях;
-
формуванню
ефективної територіальної системи місцевого самоврядування та місцевих органів
виконавчої влади, здатної забезпечити сталий соціально-економічний розвиток
відповідних адміністративно-територіальних одиниць;
-
впровадженню
механізму здійснення місцевими державними адміністраціями та населенням контролю
за наданням органами місцевого самоврядування територіальними органами
центральних органів виконавчої влади публічних послуг;
-
тощо.
Отже,
реалізація заходів Концепції сприятиме правовій, організаційній та матеріальній
спроможності територіальних громад, органів місцевого самоврядування,
провадженню їх діяльності з дотримання принципів та положень Європейської
хартії місцевого самоврядування, стимулюванню економічного розвитку територій
та забезпеченню адекватного розподілу повноважень між органами місцевого
самоврядування базового та регіонального рівнів, місцевими державними
адміністраціями та територіальними органами центральних органів виконавчої
влади. Реформування системи місцевого самоврядування в Україні стане ще одним
вагомим кроком на шляху до Європейських стандартів і впровадження кращих
практик державного управління та місцевого самоврядування. Європейські підходи
– це досвід, перевірений часом і, якщо він буде впроваджений в Україні – від
цього нашій державі зокрема, громадянам буде тільки користь.
Відділ інформаційної
діяльності та комунікацій з
громадськістю райдержадміністрації
|